Trzy dni, trzydzieści spektakli teatralnych online - tak będziemy świętować tegoroczny Międzynarodowy Dzień Teatru. W ramach tego wyjątkowego święta już po raz drugi startuje Festiwal YouTube Dni Kultury z bogatą ofertą premier i kultowych tytułów ze scen w całej Polsce. Wydarzenie, które powstało w odpowiedzi na ubiegłoroczny lockdown, i tym razem okazuje się prawdziwym zbawieniem w obliczu zaostrzenia pandemicznych restrykcji. Przygotujcie się na wielki teatralny maraton i zobaczcie, które spektakle koniecznie trzeba zobaczyć.
Wierzyliśmy, że wraz z końcem 2020 r. koszmar pandemii odejdzie w niepamięć, tymczasem od pojawienia się koronawirusa minął rok i nic nie wskazuje na to, że wirus w najbliższym czasie nas opuści. Od tygodnia wszystkie instytucje w całym kraju znów są zamknięte, a to oznacza, że nadchodzący Międzynarodowy Dzień Teatru i tym razem będziemy świętować w trybie online. Choć pewnie każdy z was wolałby uczcić ten dzień zasiadając na teatralnej widowni, obecna sytuacja ma także wiele pozytywnych stron.
W ramach drugiej edycji YouTube Dni Kultury mamy możliwość obejrzenia spektakli z różnych zakątków Polski, a dostęp do każdego z prezentowanych tytułów jest darmowy. Wydarzenie rozpoczyna się już dziś i potrwa do niedzieli, ale linki do niektórych przedstawień będą aktywne przez siedem dni. Specjalnie dla niezdecydowanych wybrałam dziewięć teatralnych hitów, których nie można przegapić.
PIĄTEK, 26.03
Wyspa Chudych, Teatr Dziewiątka
(premiera online: 26.03, godzina 16:00. Dostępny przez 7 dni)
Wyspa Chudych to spektakl oparty na dramacie Karoliny Maciejaszek. Przedstawienie w reż. Anety Ćwieluch opowiada historię polskich dzieci, które w czasie II wojny światowej znalazły się w obozie na ulicy Przemysłowej w Łodzi. Spektakl został stworzony w konwencji dwóch planów, gdzie zabawa jest przykrywką dla ciężkich przeżyć i wspomnień. Zrealizowany jako teatr formy na rytmach i dźwiękach.
OBSADA: Julia Gapska, Maja Iwanek, Martyna Kazimierska, Oliwia Kędzior, Dominika Kida, Kacper Kukuła, Wiktoria Parecka, Piotr Sołtys, Roksana Sulima, Agata Suwalska, Martyna Śliwińska, Filip Witkowski
Bierki, Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie
(premiera online: 26.03, godzina 18:00. Dostępny przez 7 dni)
Spektakl w reż. Zbigniewa Brzozy na podstawie powieści Marcina Szczygielskiego Bierki dotyka kilku najbardziej aktualnych problemów współczesności: wykluczenia, samotności, potrzeby akceptacji oraz wielkiego tematu nietolerancji i przemocy z niej wynikającej. Jednak przedstawienie nie jest teoretycznym rozważaniem, ale dynamiczną opowieścią skoncentrowaną wokół dwojga głównych bohaterów.
Pierwszym z nich jest Paweł, nastolatek, który zaczyna odkrywać swój homoseksualizm. Chłopak, mieszkaniec w niewielkiej miejscowości, musi walczyć z poczuciem swojej odmienności, z odrzuceniem przez rodzinę i środowisko. Drugą bohaterką jest Anna, czterdziestoletnia kobieta z bagażem trudnych doświadczeń rodzinnych, nauczycielka i szkolna pedagog, do której trafia Paweł. Oboje borykają się z lękiem przed odrzuceniem, pragnieniem zrozumienia i bliskości. Zderzają się ze szkołą, kolegami, koleżankami i rodziną. Każde spotkanie jest dla nich swoistym poligonem i walką o siebie lub ze sobą. Walka trwa na kilku frontach. W spektaklu do głosu dochodzi każda ze stron, a wzruszenie i przejęcie dotyczy zarówno widzów nastoletnich jak i dorosłych.
OBSADA: Olga Borys, Joanna Fertacz, Anna Paliga, Marian Czarkowski, Szymon Kowalik, Kamil Rodek
SOBOTA, 27.03
Wałęsa w Kolonos, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie
(premiera online: 27.03, godzina 14:00. Dostępny przez 48 godzin)
W spektaklu Bartosza Szydłowskiego na scenie spotyka się ok. 40 osób: Jerzy Stuhr, ekipa aktorska znana widzom Teatru Łaźnia Nowa z występu w Konformiście 2029, aktorzy-amatorzy w roli antycznego chóru prowadzonego przez Dominika Strycharskiego, świadkowie historii, politycy. Wałęsa w Kolonos to seans teatralny. Twórcy snują wielonarracyjną opowieść na kanwie starożytnej tragedii Edyp w Kolonos. Interesuje ich archetyp przywódcy, figura lidera, którą odnajdują i w postaci mitologicznej, i w tej współczesnej, stojącej na rozstajach życia politycznego.
"Sam pomysł tego spektaklu wzbudził wielkie emocje – mówi reżyser, Bartosz Szydłowski. – Jedni komentatorzy byli zachwyceni, inni odradzali. Rozdzwonili się dziennikarze, pojawiły głosy polityków, każdy ciągnął w stronę własnych wyobrażeń. Wielka postać polskiej historii, Lech Wałęsa, elektryzuje wyobraźnię, ale też zatrzymuje nas w zabetonowanych postawach. Nasze studium jest zapisem poszukiwań innego wymiaru niż polityczny spór. Tragedia grecka. Chór. Mit. Śmierć. Błoto. Naiwność. Dziecko. Nieoczywistość. Gest. Szara strefa świadomości. Mieszkańcy dzielnicy. Edyp w Kolonos – wielki król i grzesznik u kresu swych dni. Niezgoda na polski gen destrukcji, na zacietrzewienie i brak miłosierdzia. Na klątwę tebańską, którą w Polsce jest zalewająca nas nienawiść. Ulepieni z małostkowości tracimy to, co może nas budować i nieść w górę. Wybieramy wspólnotę goryczy i pyszałkowatości, by tylko przez chwilę poczuć się lepszym".
Spektakl otrzymał 16 wyróżnień w zestawieniu "Najlepszy/najlepsza/najlepsze w sezonie 2018/2019" miesięcznika TEATR w sześciu kategoriach: najlepsze przedstawienie, najlepsza nowa polska sztuka, najlepsza reżyseria, najlepsza rola męska, najlepsza scenografia i najlepsza muzyka.
Jerzy Stuhr został uhonorowany nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepszą kreację aktorską w sezonie 2018/2019 za rolę w spektaklu Wałęsa w Kolonos Jakuba Roszkowskiego w reżyserii Bartosza Szydłowskiego.
OBSADA: Jerzy Stuhr, Szymon Czacki, Mateusz Janicki, Marcin Kalisz, Anna Paruszyńska/Agnieszka Przepiórska, Dominik Stroka, Marta Zięba
DZIEWCZYNKA Z ZA/PRZYSZŁOŚĆ BOLI TYLKO RAZ, Teatr Nowy w Poznaniu
(premiera online: 27.03, godzina 17:00. Dostępny przez 48 godzin)
W spektaklu Mariusza Zaniewskiego XXI wiek jeszcze się nie rozpoczął – żyjemy wciąż mentalnością XX stulecia, wierząc w siłę konsumpcji, energię kopalnych paliw, praktyczność plastikowych opakowań, archaiczny model edukacji i zatrudnienia. Czy przygotowujemy świat dla naszych dzieci, czy liczymy, że to dopiero one zmienią kurs ludzkości ku katastrofie? Grupa młodych bohaterów spektaklu spróbuje wziąć sprawy w swoje ręce, rozpoznając i usiłując zaradzić zagrożeniom współczesności. Czy będą w stanie współpracować mimo dzielących ich różnic, ponad podziałami wynikającymi z kwestii rasy, wyznania, urodzenia, sytuacji ekonomicznej?
OBSADA: Malina Goehs, Maciej Hązła, Dawid Ptak, Jan Romanowski, Łukasz Schmidt
Straszny Dwór, Opera Wrocławska
(premiera online: 27.03, godzina 18:00. Dostępny przez 48 godzin)
Straszny dwór Stanisława Moniuszki uchodzi za najbardziej patriotyczne polskie dzieło operowe. Libretto Jana Chęcińskiego zostało oparte na jednym opowiadaniu ze zbioru anegdot Kazimierza Stanisława Wójcickiego: Stare gawędy i obrazy z 1840 roku. Chęciński jednak, do szlacheckiej historii dodał, wątki z Pana Tadeusza Adama Mickiewicza oraz Zemsty i Ślubów Panieńskich Aleksandra Fredry. Wszystko to zostało splecione doskonałą muzyką Moniuszki. Historia Stefana i Zbigniewa, powracających z wojny do swych rodzinnych stron, jest pełna polskiej patriotycznej myśli, a jednocześnie skrzy się szlacheckim humorem i optymizmem. Straszny dwór jest z jednej strony romantyczną, a z drugiej – polityczną opowieścią o dwóch młodych szlachcicach, którzy przysięgają sobie, że zawsze będą "trwać w bezżennym stanie", no bo przecież – "nie ma niewiast w naszej chacie – Wiwat! Semper wolny stan!"; jednak pojawia się w ich życiu Hanna i Jadwiga…
Opera ta była wystawiona jako szóste superwidowisko Opery Wrocławskiej 30 grudnia 2001 roku. Premiera Strasznego dworu w ówczesnej Hali Ludowej była muzycznym świętem Wrocławia, bowiem wtedy był obchodzony podwójny jubileusz: 55-lecia polskiej sceny operowej we Wrocławiu oraz 160-lecia gmachu operowego. Jednak od kilku sezonów dzieło to nie było wystawiane w Operze Wrocławskiej. Listopadowym wykonaniem koncertowym dzieła twórcy chcieli podkreślić dwie ważne rocznice w historii Polski: 102. Rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości oraz 40. rocznicy powstania NSZZ "Solidarność".
Pan Jowialski, Teatr Polonia
(dostęp do 31.03)
Jedna z najbardziej kochanych przez teatr i publiczność komedii Aleksandra Fredry. Obok Zemsty i Ślubów panieńskich budząca też najżywsze dyskusje krytyki. Jednocześnie to utwór stwarzający wyjątkowe szanse na wielkie kreacje aktorskie (wiele z ról w Panu Jowialskim przeszło do historii polskiego teatru) i zawsze żywą reakcję publiczności. Boy nazwał Pana Jowialskiego sfinksem naszej literatury. Mamy szansę przejrzeć się w mądrości i humorze wielkiego komediopisarza. Skorzystajmy z niej.
Wykonanie profesjonalnego nagrania było możliwe dzięki grantowi na przeniesienie spektakli w przestrzeń internetu w ramach programu KULTURA W SIECI. Część pozostałych kosztów zostało sfinansowanych dzięki darowiznom przekazanym w czasie pandemii.
OBSADA: Aleksandra Grzelak, Krystyna Janda, Magdalena Zawadzka, Grzegorz Daukszewicz, Marian Opania, Wojciech Malajkat, Andrzej Plata, Krzysztof Pluskota, Rafał Rossa, Tomasz Przestępny.
Na czworakach, Teatr Polonia
(dostęp: do 31.03)
Polska klasyka. Tekst należący do polskiego kanonu teatralnego, kiedyś grany wciąż i wszędzie, dziś zyskał nowe treści i aktualność. Tadeusz Różewicz najwspanialszy. Jerzy Stuhr ten utwór uczynił lata temu tematem swojej pracy magisterskiej. Dziś reżyseruje i interpretuje główną postać. Inteligent w swym poniżeniu i chwale. Jak mówi Jerzy Stuhr, reżyser: "Idea sztuki Różewicza zbiega się z moją sytuacją życiową, a zawsze taka zbieżność jest pociągająca twórczo, zwłaszcza jeśli stawia tę realną moją sytuację w świetle autoironii. Wielki Różewicz daje mi swą sztuką zakpić z siebie samego".
OBSADA: Anna Karczmarczyk, Dorota Stalińska, Michał Breitenwald, Wojciech Chorąży, Andrzej Glazer, Wiesław Komasa, Maciej Kosmala, Mateusz Kmiecik, Jerzy Stuhr
Niedziela, 28.03
Sceny z dramatu Don Juan, Teatr Powszechny im. J. Kochanowskiego w Radomiu
(premiera online: 28.03, godzina 13:00. Dostępny przez 48 godzin)
Klasyka literatury w nowoczesnym wydaniu! Kim jest współczesny Don Juan i jak działa? Teatr Powszechny im. J. Kochanowskiego w Radomiu zaprasza do obejrzenia sceny z dramatu Don Juan przygotowanej przez reżysera Jose Iglesiasa we współpracy z zespołem radomskiego Teatru podczas warsztatów masterclass! Celem reżysera było ukazanie dzieła Moliera w nowym świetle - nie lekkim i komediowym, ale poważnym. Gra "farsowa" podczas pracy z kamerą się nie sprawdza, stąd próba potraktowania tematu w inny sposób. Efekt może was zaskoczyć.
OBSADA: Joanna Jędrejek, Natalia Samojlik, Marek Braun
MAGNETYZM W SIECI czyli Aleksandra Fredry Śluby panieńskie, Teatr Mały w Tychach
(Premiera 28 marca, godz. 15:00. Dostępny przez 7 dni)
Realizacja komedii Aleksandra Fredry Śluby panieńskie – magnetyzm serca nawiązuje do dotykającej w minionych miesiącach ludzi pod każdą szerokością geograficzną pandemii, a co za tym idzie koniecznością izolacji. Bohaterowie przedstawienia online Magnetyzm Sieci, wyprodukowanego przez Teatr Mały w Tychach, to aktorzy, którzy w związku z "zamrożeniem" działalności kulturalnej nie znajdują ujścia dla swych artystycznych potrzeb kreacji. Nie mogąc wyjść na scenę, aranżują spotkanie online, w trakcie którego odgrywają zaplanowaną na ten czas prezentację przedstawienia na podstawie legendarnej komedii hrabiego Fredry. Niejako przy okazji, odkrywamy na nowo piękno fredrowskiego języka i misternie utkaną intrygę, zza której wyłaniają się postaci z krwi i kości, bohaterowie w różnym wieku, których łączy potrzeba bliskości drugiego człowieka i nieodparta chęć spotkania się twarzą w twarz.
OBSADA: Katarzyna Herman, Anna Buczkowska, Anna Siek, Krzysztof Szczepaniak, Andrzej Warcaba, Kamil M. Banasiak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz