poniedziałek, 25 stycznia 2021

Notatnik teatralny (online) | Styczeń/Luty 2021

Tak naprawdę o powstaniu dodatkowego numeru Notatnika Teatralnego zadecydował jeden spektakl – Cyrulik sewilski z repertuaru Opery Bałtyckiej. To wspaniałe widowisko będzie można podziwiać już w najbliższy weekend na platformie VOD gdańskiej opery. Zapraszam was też do zapoznania się z pozostałymi propozycjami polskich scen. W teatralnych planach nie zabraknie rosyjskiej klasyki, dziecięcej literatury w odświeżonym wydaniu, współczesnych dramatów psychologicznych oraz lekkich, zabawnych sztuk, które obejrzycie online w ramach Katowickiego Karnawału Komedii

Pamiętacie, jak pisałam o kulturalnych podróżach? W minionym roku, mimo szalejącej pandemii, udało mi się zrealizować całkiem sporo takich wypraw. Kilka razy odwiedziłam też Gdańsk  miejsce, które od jakiegoś czasu uważam za swój drugi dom. Nie udało mi się zaliczyć wielu kulturalnych atrakcji Trójmiasta, ale obiecałam sobie, że już niedługo nadrobię wszystkie zaległości. Na moim celowniku są muzea, galerie, a także sceny teatralne. Gdański Teatr Szekspirowski, Teatr Wybrzeże oraz Opera Bałtycka od dawna kuszą mnie spektaklami realizowanymi przez najbardziej cenionych twórców, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Już za parę dni będę miała okazję zobaczyć jedno z tych słynnych dzieł, które Opera Bałtycka zaprezentuje na swojej platformie VOD. Mowa o Cyruliku sewilskim, najsłynniejszym dziele Gioacchina Rossiniego. Przedstawienie w reż. Pawła Szkotaka znacznie różni się jednak od klasycznych wersji tej opery. Spektakl zdumiewa wieloma współczesnymi akcentami, które tak dobrze znamy z mediów i popkultury. W ten sposób twórcy kolejny raz udowodnili, że  że wielkie dzieła nigdy nie stracą na swojej aktualności.  

Cyrulik sewilski powstał 1816 roku i od tego czasu jest jedną z najczęściej wystawianych oper na świecie. Doskonałe, pełne akcji i humoru libretto łączy się z piękną muzyką, dającą pole do popisu śpiewakom. Szczególnie znana jest uwertura, często grana jako odrębny utwór na koncertach symfonicznych, oraz arie: Largo al factotum, Una voce poco fa i La calunnia (aria o plotce). Historia cyrulika jest kontynuowana w Weselu Figara – kolejnej sztuce Beaumarchais'go i operze Wolfganga Amadeusa MozartaTempo i energia bijąca z dzieła Gioacchina Rossiniego były obecne już na etapie tworzenia Cyrulika: wedle obiegowej legendy libretto powstało w 12 dni, a muzyka do całej opery – w niespełna dwa tygodnie. Pomimo licznych problemów podczas samej premiery, która okazała się wielkim niepowodzeniem, opowieść o Figarze zyskała rozgłos, a Rossini stał się jednym z najpopularniejszych kompozytorów swoich czasów. 



Bogata oferta artystyczna Opery Bałtyckiej to jeden z głównych powodów, dla których warto odwiedzić Trójmiasto. W zeszłym roku gdańska scena świętowała okrągłą, 70 rocznicę działalności. Przez ten czas kilka pokoleń widzów mogło obejrzeć najsłynniejsze opery i balety takich twórców, jak np.: Stanisław Moniuszko, Piotr Czajkowski, Giuseppe Verdi, Richard Wagner, Richard Strauss, czy zmarły niedawno Krzysztof Penderecki. 

Niecierpliwie czekam na ponowne otwarcie Opery Bałtyckiej, żeby móc zachwycać się wielkimi dziełami wprost z teatralnej widowni. Zachęcam was także do odwiedzenia tej sceny. W bieżącym repertuarze Opery Bałtyckiej m.in.: Poławiacze pereł Georgesa Bizeta, Traviata Giuseppe Verdiego, Kandyd Leonarda Bernsteina, czy Straszny dwór Stanisława Moniuszki

Wspomniany Cyrulik sewilski to jedna z wielu polecanych przeze mnie teatralnych propozycji na najbliższe dni. W poniższym kalendarium uwzględniłam osiem interesujących tytułów i jeden festiwal teatralny, który kusi spektaklami komediowymi  z repertuarów dziesięciu polskich scen. Zapowiada się prawdziwy teatralny maraton...

Przeczytaj też: Notatnik Teatralny na Styczeń 2021


25 – 31 stycznia

Kwiat paproci, Teatr Pinokio w Łodzi (29 stycznia, godz. 18:00)

Łódzki Teatr Pinokio szykuje premierę online wyjątkowej baśni nie tylko dla małych widzów. Kwiat Paproci w reż. Justyny Zar to spektakl inspirowany staropolską legendą o Nocy Świętojańskiej. Raz w roku, w tę właśnie noc zakwita roślina o magicznych właściwościach, która może spełnić najskrytsze życzenia  jednak nie bez wyrzeczeń... To opowieść o szczęściu, które ma wartość tylko wtedy, kiedy możemy dzielić je z najbliższymi. Twórcy zapraszają widzów do świata dawnych mitów i wierzeń słowiańskich, odkrywając przed namipiękno folkloru. Dzięki muzyce i choreografii, tradycja mieza się tu z nowoczesnością. Transmisję obejrzycie na stronie online.teatrpinokio.pl

Bitwa Warszawska 1920, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie 
(30 stycznia, godz. 16:00)

Monika Strzępka i Paweł Demirski, pokazując świat w rozpadzie, w którym "nic nie działa", dotykają najskrytszych polskich tabu. Twórcy spektaklu o słynnej bitwie roku 1920 – zwanej "Cudem nad Wisłą" – spojrzeli na nasze polskie zmitologizowane narracje z dość nieoczywistej perspektywy. Na scenie spotykają się Piłsudski, Dzierżyński, Broniewski, Róża Luksemburg, Witos, Maxime Weygand – a obok nich tzw. "zwykli" ludzie: chłop, aktorka, legioniści. Demirski i Strzępka stawiają istotne pytanie o osobiste motywacje działań osób, które tworzyły historię, oraz wpływ wielkiej historii na losy szarych obywateli. Nie chcą oceniać i kompromitować bohaterów, ale dostrzec w nich ludzi naturalnej wielkości. Przewrotny i efektowy, świetnie zagrany spektakl wyróżniony został Gwarancjami Kultury oraz aktorskimi nagrodami na kilku teatralnych festiwalach. Transmisja na stronie vod.stary.pl. Spektakl będzie dostępny przez 24 godziny. 


Cyrulik sewilski, Opera Bałtycka w Gdańsku (30, godz. 18:00 i 31 stycznia, godz. 17:00)

Żaden chyba bohater operowy nie wzbudza takiego śmiechu i takiej sympatii jak sewilski golibroda. Za sprawą fenomenalnej komedii Beaumarchais’go Figaro, bo o nim tu mowa, wymyśla niegroźne intrygi, sprzeciwia się nieprawości i jednocześnie bawi do łez. Niezwykle żywiołowa muzyka Rossiniego nadaje tym miłosnym perypetiom niesłychanej dynamiczności. Równie żywy i dynamiczny, choć zdecydowanie bardziej współczesny jest Cyrulik w interpretacji Pawła Szkotaka. Reżyser przeniósł akcję klasycznej opery z Sewilli do Nowego Meksyku w Stanach Zjednoczonych, stary Bartolo przypomina byłego prezydenta Trumpa, a cyrulik Figaro chodzi w dresie. Jesteście gotowi na tę niezwykłą, muzyczną jazdę bez trzymanki? Bilety na transmisję spektaklu kupicie na platformie live.bilety24.pl

Ożenek, Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego w Katowicach (31 stycznia, godz. 19:00)

Miesiąc bez rosyjskiej dramaturgii to miesiąc stracony. Na szczęście końcówkę stycznia ratuje Teatr Śląski zapraszając widzów na transmisję online wspaniałego Ożenku Nikołaja Gogola w reż. Nikołaja Kolady. Dwóch rosyjskich twórców na jednej scenie? Tego nie można przegapić! Samowar, Babuszka, Matrioszka, Tajga, Niedźwiedź, Puszkin, Kałasznikow, Czechow, Dziadek Mróz, Kalinka… Nikołaj Kolada, jeden z najważniejszych rosyjskich reżyserów i dramaturgów, pyta prowokacyjnie: co Wy tak naprawdę wiecie o Rosji? Artysta klasyczną opowieść Gogola traktuje jako pretekst do rozmowy o bohaterach uwikłanych w świat między Wschodem i Zachodem. Zostawia widzów z grą stereotypów, grą ról społecznych, grą konwencjami. Transmisja spektaklu odbędzie się na kanale YouTube Teatru Śląskiego. 


 7 lutego

Inwigilacja, Teatr WARSawy, (5, 6, 7 lutego, godz. 19:00)

Wigilia Daniela Kehlmanna, na której podstawie powstał spektakl Inwigilacja w reżyserii Adama Krawczuka, jest gorącym dyskursem na temat zmieniającego się aktualnie porządku świata. To pełen napięcia dramat o relacji dwojga ludzi, którzy nie mogąc się porozumieć, przyjmują pewną grę w niedookreślonym miejscu. Rozmawiają o zamachu terrorystycznym, ale to tylko pozorna wymiana myśli, gdyż między słowami bohaterów ukrywa się temat ich przyszłości związku.

Bohaterzy sztuki Inwigilacja w zawoalowany sposób przemycają pewne prawdy i grzechy. Szukają bomby, a bomba może wybuchnąć w każdej chwili w ich związku. Jednak ta gra słów okazuje się z czasem bardziej bolesna, gdyż pod słowami "bomba, zamach, system" ukryte są prawdziwe rany obojga bohaterów. Na scenie zobaczymy Monikę Mariotti i Dominika Bąka. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, spektakl w najbliższych terminach będzie grany stacjonarnie, w siedzibie Teatru WARSawy przy ul. Rynek Nowego Miasta 5/7. 


Chłopcy z Placu BroniTeatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu (6 lutego, godz. 17:00)

W lutym wałbrzyska scena szykuje premierę online adaptacji kultowej powieści Ferenca Molnára Chłopcy z placu Broni w reż. Marty Streker. Spektakl opowiada o prawdziwej przyjaźni kolegów i ich walce nie tylko o miejsce zabaw, ale o "kawałek ojczyzny". W wojnie o tytułowy plac walczą dwie grupy: chłopcy z placu Broni z Jonaszem Boką na czele oraz Czerwone Koszule, którym przewodzi Feri Acz. Największą odwagą i hartem ducha wykazuje się najmłodszy z nich, Ernest Nemeczek, gdy w obronie własnych przekonań poświęca to, co najcenniejsze – swoje życie.

Przyjaźń, honor, odwaga, lojalność i poświęcenie to wartości, z którymi zetknie się młody (a także starszy) widz. Spektakl podejmuje też ważny temat wykluczenia, uczy zrozumienia, że w społeczeństwie, tak jak na placu Broni, każde ogniwo jest ważne, a w grupie tkwi niewyobrażalna siła. Staje się lekcją solidarności społecznej, wzajemnego szacunku oraz działania według wyznaczonych i przyjętych przez grupę zasad. Chłopcy z placu Broni to swoista zabawa w okrutny świat dorosłych, a także próba oswojenia trudnego tematu choroby i śmierci. Nie przegapcie tego tytułu! Transmisja na stronie live.teatrlalek.walbrzych.pl.


Kuchnia Caroline, Teatr Współczesny w Warszawie (6, 7 lutego, godz. 19:00)

Kilka dni temu na platformie VOD Teatru Współczesnego odbyła się premiera online spektaklu Kuchnia Caroline. Teatralny hit Torbena Bettsa w reż. Jarosława Tumidajskiego na scenie przy Mokotowskiej w Warszawie pojawił się dokładnie rok temu. Widzowie nie nacieszyli się historią tytułowej Caroline zbyt długo ze względu na wybuch pandemii. Teraz ostatnią premierę Współczesnego możemy obejrzeć bez wychodzenia z domu, bo spektakl wciąż widnieje w repertuarze online. Bohaterką sztuki jest gwiazda programu kulinarnego, Caroline Mortimer. Życie kobiety na pierwszy rzut oka wygląda idealnie, jednak z dala od kamer i świateł reflektorów wszystko to, co wydawało się wspaniałe, okazuje się jedynie doskonale wykreowana iluzją. Kuchnia Caroline to kolejna po Niezwyciężonych Teatrze Wybrzeże realizacja tekstu Bettsa w interpretacji Tumidajskiego. Podobnie było z doskonale zrealizowanymi przez tego reżysera dramatami Ireneusza Iredyńskiego – zanim wystawił we Współczesnym Trzecią Pierś, mierzył się na gdańskiej scenie z Kreacją na podstawie genialnego tekstu tego dramaturga. W obsadzie zobaczymy Katarzynę DąbrowskąMonikę KrzywkowskąSzymona Mysłakowskiego, Andrzeja Zielińskiego, a także dwoje świeżo upieczonych absolwentów warszawskiej Akademii Teatralnej  Vanessę Alexander i Konrada Szymańskiego. Streaming spektaklu 6 i 7 lutego na stronie: wspolczesny.pl/teatr-online.


WstydNowy Teatr w Warszawie (7 lutego, godz. 19:00)

W lutym scena przy Madalińskiego w na warszawskim Mokotowie zaprezentuje widzom kolejną, bardzo obiecującą premierę online.Wstyd to ostatnia część tryptyku teatralnego Małgorzaty Wdowik o emo­cjach. Reżyserka, wychodząc od osobistej historii, rozważa, jak funkcjonuje wstyd jako narzędzie budowania nierówności społecznych. Zastanawia się, komu przysługuje przywilej opowiadania o słabości i wstydzie i jak to robić. Wstyd to przecież moment, gdy stajemy się widoczni, mimo że nie jesteśmy na to gotowi. Do roli obserwatora intymnych relacji rodzinnych reżyserka zaprosiła dokumentalistkę Agatę Baumgart, badającą od lat relacje matek i córek.  Spektakl to opowieść o trzech pokoleniach kobiet z jednej rodziny, które mierzą się z pytaniami o dziedziczność wstydu. Kogo i co zdarza im się porzucić, by się od wstydu uwolnić? Premiera spektaklu na stronie vod.nowyteatr.org.

 

Katowicki Karnawał komedii (29 stycznia  7 lutego)

To wydarzenie to prawdziwa gratka dla miłośników lekkich, pogodnych spektakli. Tym razem Katowicki Karnawał Komedii odbędzie się w tym roku online, ale organizatorzy zadbali, żeby w podczas tegorocznej, 14 edycji imprezy nie zabrakło tytułów z repertuarów największych polskich scen. Przygotujcie się na komediowe klasyki, wielkie teatralne gwiazdy i dużo śmiechu. Przez dziesięć dni będziecie mogli zobaczyć dziesięć ciekawych propozycji, które z pewnością umilą wam zimowe wieczory. W programie m.in.: Inteligenci z Teatru Śląskiego, Powrót Tamary z repertuaru warszawskiego Teatru Studio, Pan Jowialski ze sceny Teatru Polonia, a także Ciotka Karola z Teatru Kwadrat. Dostęp do każdego spektaklu jest darmowy. Szczegółowy harmonogram wydarzenia znajdziecie na stronie: 2021.karnawalkomedii.pl.


Partnerem tekstu jest Opera Bałtycka w Gdańsku

operabaltycka.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz