To już chyba teatralna tradycja, że marzec zawsze obfituje w wiele ciekawych premier. W tym roku warszawskie sceny także nie zawiodły. Z imponującej oferty wybrałam dla was siedem tytułów, których nie możecie przegapić.
Śnieg Stanisława Przybyszewskiego w Narodowym, Baba-dziwo na motywach tekstu Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w Teatrze Polskim, Krasz w Teatrze Studio – takie tytuły sprawiają, że serce każdego miłośnika klasycznych dramatów zrywa się do szalonego galopu. Co mogłoby zmącić takie szczęście? Wiadomo – trzecia fala wirusa i ponowne zamkniecie teatrów na cztery spusty... Tym bardziej powinniśmy korzystać z bogatej oferty wiosennych nowości, póki jeszcze możemy! W tym miesiącu macie co najmniej siedem powodów, żeby zakochać się w teatrze.
Serce, TR Warszawa
(premiera: 5 marca, godz.19:00)
Prawie trzydziestoletni Nigeryjczyk mieszkający w Polsce porzuca swoje ledwie narodzone dziecko w 1994 roku. Trzydzieści lat później jego syn rozpoczyna wędrówkę do serca swojej historii. Co jest prawdą, a co mitem w tej rodzinnej opowieści? Jak zmierzyć się ze stereotypami na temat rasy? Jak uwolnić się od nienawiści?
Serce jest dokumentalną opowieścią młodego, czarnoskórego Polaka, który wyrusza na poszukiwanie swojego biologicznego ojca. Scenariusz inspirowany opowiadaniem Josepha Conrada bazuje na autobiograficznych zapisach reżysera, Wiktora Bagińskiego i jest próbą wydobycia politycznych znaczeń kryjących się w osobistej historii reżysera.
Od reżysera:
"Moja tragedia nie polega na tym, że jestem czarny., Moja tragedia nie polega nawet na tym, że jestem czarnym Polakiem. Tragedia, której najbardziej się obawiam — idąc za Jamesem Baldwinem – polega na zaakceptowaniu teologii, która odmawia życia. Chodzi tutaj o dopuszczenie do siebie możliwości bycia podczłowiekiem. Jeśli taka możliwość, a raczej po prostu myśl zostanie dopuszczona, wtedy rozpoczyna się walka o swoje człowieczeństwo. Spektakl ten rezygnuje z dyskursu na rzecz doświadczenia. Doświadczenia utraty i odrzucenia, które to przyniosły cierpienie. Jednak samo poszukiwanie momentu narodzin nienawiści pozwala na beztroską afirmację BRAKU. Braku ojca."
W spektaklu wystąpią: Magdalena Kuta, Aleksandra Popławska, Dobromir Dymecki i Jan Dravnel.
Inwigilacja, Teatr WARSawy
(premiera: 6 marca, godz. 19:00)
Wigilia Daniela Kehlmanna, na podstawie której powstał spektakl Inwigilacja w reżyserii Adama Krawczuka, jest gorącym sporem na temat zmieniającego się aktualnie porządku świata. To pełen napięcia dramat, w którym na bazie sporu ideologicznego – na pierwszy plan wychodzi prawda o tym, jaką wartość we współczesnym świecie mają relacje międzyludzkie. Bohaterzy sztuki Inwigilacja w zawoalowany sposób przemycają pewne prawdy i grzechy. Szukają bomby, a bomba może wybuchnąć w każdej chwili.
Thomas (Dominik Bąk) pod pretekstem prowadzonego śledztwa spotyka na swojej drodze kobietę (Monika Mariotti). Kim ona jest? Jest świadkiem? Jest aresztowana? Intelektualne rozważanie Judith mogą zburzyć jego myślenie o sprawie i porządku świata. Pod słowami "bomba, zamach, system" ukryte są prawdziwe rany obojga bohaterów oraz ich stosunek do problemów, z którymi boryka się ludzkość. Tykające wskazówki zegara zbliżają ich do prawdy, która może okazać się bardzo bolesna...
Lewiatan, Teatr Telewizji Polskiej
(premiera: TVP1, 8 marca, 21:00)
Przedmiot, znaleziony na miejscu brutalnego morderstwa dokonanego w Paryżu, złota przywieszka z logo statku, wskazuje, że morderca może przebywać na pokładzie luksusowego statku pasażerskiego "Lewiatan", płynącego z Southampton do Kalkuty. Prowadzący śledztwo komisarz policji francuskiej Gustaw Gauche gromadzi w salonie Windsor wszystkich pasażerów pierwszej klasy, którzy nie mają znaczka, lub z innych względów wzbudzają podejrzenie. Podejrzani to przedstawiciele różnych narodowości i różnych kultur. Znajduje się wśród nich rosyjski dyplomata Erast Fandorin, który okaże się nie gorszym śledczym od komisarza. Podróż przyniesie dalsze ofiary i będzie obfitować w dramatyczne zwroty akcji, a śledztwo zakończy się zaskakującym finałem.
Lewiatan to telewizyjna adaptacja kryminału Borysa Akunina, dokonana przez Cezarego Harasimowicza. Reżyserii spektaklu Teatru Telewizji Polskiej podjął się Bartosz Konopka, który ma na swoim koncie m.in. nominację do Oscara za krótkometrażowy film dokumentalny Królik po berlińsku.
Od reżysera:
"Lewiatan Akunina jest w zamierzeniu staroświeckim kryminałem w stylu Agathy Christie. Zamknięty krąg podejrzanych, morderca jest wśród nich, dwóch rywalizujących detektywów, podobnie jak w Morderstwie w Orient Expressie. Doceniam kunszt językowy, stylowe postaci i zwroty akcji u Akunina, ale nie chciałbym pozostawać jedynie na tym poziomie. Wydaje mi się, że Lewiatan” może też odkryć pewną drapieżną prawdę o nas samych dzisiaj, tylko wtedy adaptowanie utworów historycznych ma sens [...]."
Na telewizyjnym ekranie zobaczymy plejadę wielkich gwiazd filmu i teatralnej sceny, m.in.: Karolinę Gruszkę, Marię Dębską, Annę Smołowik, Piotra Żurawskiego, Piotra Głowackiego i Tomasza Drabka.
Krasz, Teatr Studio
(premiera: 12 marca, godz. 19:00)
Krasz jest adaptacją powieści Kraksa J.G. Ballarda – groteska sceniczna rozgrywająca się w bliskiej przyszłości. Przedstawieniu Natalii Korczakowskiej towarzyszy pytanie o źródła przemocy, o to dlaczego ludzie używają i niszczą siebie nawzajem oraz wreszcie, co jest im potrzebne, aby odzyskać dostęp do swoich emocji, wyobraźni i ciał. Warstwę dźwiękową do spektaklu ułożył Jacek Sienkiewicz, ceniony autor muzyki eksperymentalnej i klubowej. Na scenie zobaczyć będzie można także kostiumy Marka Adamskiego, wyjątkową serię zdjęć Ady Zielińskiej i pracę z ciałem wywodzącą się z tradycji voguingu, zaproponowaną zespołowi STUDIO przez Bożnę Wydrowską, artystkę i promotorkę kultury ballroom.
J.G. Ballard (fragment wywiadu telewizyjnego z 1986 r.):
"Wydaje mi się, że to, czego powinniśmy się obawiać w przyszłości, to nie to, że wydarzy się coś strasznego, ale raczej to, że nic się nie wydarzy. Moim dzieciom przyjdzie żyć w nudnym świecie; w czymś, co nazwałbym światem bez wydarzeń, światem, w którym nie dzieje się nic. Boję się, że to doprowadzi do atrofii wyobraźni."
Śnieg, Teatr Narodowy w Warszawie
(premiera: 12 marca, godz. 19:00)
W realistyczno-symbolicznym dramacie Stanisława Przybyszewskiego sprzeczności, które targają bohaterami, stają się parabolą odwiecznej ludzkiej tęsknoty za spełnieniem... Przyjazd Ewy, dawnej miłości Tadeusza, burzy spokój jego małżeństwa z Bronką. Czy to, co wyparte, musi się w końcu ujawnić? Czy wielkie uczucie jest słabością, czy przejawem siły? Co każe nam niszczyć naszych bliskich, własne ułożone życie, samych siebie?
Młodopolski dramat Stanisława Przybyszewskiego reżyseruje Anna Gryszkówna. To nie pierwsza realizacja młodopolskiego dramatu w jej dorobku. Kilka lat wcześniej Gryszkówna wystawiła m.in. Mężczyznę Gabrieli Zapolskiej na Scenie Przodownik Teatru Dramatycznego w Warszawie.
"W Śniegu, w pułapce zamknięcia, bohaterowie "uruchamiają się" ze swoją mową ciała, wrażliwością, intuicją, traumami i ukrywanymi pragnieniami. Tęsknota jest uczuciem bliskim każdej z postaci, a jednocześnie dla każdej z nich jest czymś innym. Każe dostępować kolejnych poziomów wtajemniczenia."
(fragment wywiadu Moniki Mokrzyckiej-Pokory z Anną Grszkówną, źródło – Teatr Narodowy w Warszawie).
W spektaklu zobaczymy: Dominikę Kluźniak, Patrycję Soliman, Martę Wągrocką, Oskara Hamerskiego i Henryka Simona.
Baba-dziwo, Teatr Polski w Warszawa
(premiera: 19 marca, godz. 19:00)
Baba-dziwo w reż. Ewy Domańskiej na motywach twórczości Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej miała już swoją premierę online w listopadzie ubiegłego roku, jednak dopiero teraz artyści zagrają ten spektakl z udziałem publiczności. Ta groteska, tyleż śmieszna, co przerażająca, swoją premierę miała w 1938 roku, gdy w kilku europejskich krajach panował już faszyzm w swoich odmianach.
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, poetka znana przede wszystkim z eterycznych, miłosnych wierszy, w Babie-Dziwo stworzyła przenikliwy i szyderczy obraz wszelkiej wodzowskiej władzy o zapędach totalitarnych. Oto w umownym państwie o nazwie Prawia bezwzględnie rządzi Valida Vrana – opętana głoszoną przez siebie ideologią dyktatorka. Społeczeństwo podporządkowuje się jej bez szemrania, zamieniając się w coraz bardziej bezwolnych poddanych, czerpiących jednak korzyści ze swojego zniewolenia. Po ponad osiemdziesięciu latach Baba-Dziwo wciąż daje do myślenia...
W obsadzie wystąpią m.in.: Ewa Makomaska, Katarzyna Skarżanka, Anna Cieślak, Kornelia Maciejewska, Dominik Łoś, Dorota Bzdyla, Hanna Skarga, Tomasz Drabek, Marta Alaborska i Paweł Krucz.
Cwaniary, Teatr Polonia
(premiera: 27 marca, godz. 19:30)
Cwaniary to opowieść o kobiecym gangu i losach tworzących go czterech kobiet z różnych środowisk. Brawurowa historia o sprawiedliwości i zemście, karze i winie. Adaptacja Marty Konarzewskiej i Agnieszki Glińskiej korzysta z postaci i elementów fabuły głośnej łotrzykowskiej powieści Sylwii Chutnik, ale jednocześnie wpisuje tę historię w pejzaż dzisiejszej Warszawy. Zapraszamy na wciągającą, chuligańską, kobiecą opowiastkę o życiu i śmierci, dopełnioną balladami podwórkowymi w aranżacjach Jana Młynarskiego.
W spektaklu wystąpią: Małgorzata Biela, Elżbieta Kępińska, Irena Melcer, Weronika Nockowska, Anna Smołowik i Michał Meyer.
Wygląda na to, że wiosnę powitamy w bardzo teatralnym stylu. Mój grafik znowu pęka w szwach, ale na pewno nie odmówię sobie przyjemności obejrzenia Inwigilacji w Teatrze WARSawy, spektaklu Śnieg na deskach Teatru Narodowego oraz scenicznej adaptacji Cwaniar Sylwii Chutnik w Teatrze Polonia. Recenzje każdego z tytułów przeczytacie niedługo na blogu. Jak zawsze, życzę wam niezapomnianych, teatralnych wrażeń.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz