wtorek, 29 grudnia 2020

Transakcja wiązana. "Kupiec wenecki" na scenie Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku


Przyjaźń, miłość, zemsta, przebaczenie, triumf sprawiedliwości - Kupiec wenecki Williama Shakespeare'a to kopalnia ponadczasowych prawd o życiu i naturze ludzkiej. Mimo to sztuka nie cieszy się tak wielką popularnością, jak wiele innych tytułów tego słynnego dramaturga. Na szczęście co jakiś czas pojawia się odważny twórca, który przywraca nieśmiertelnego Kupca weneckiego na teatralny afisz. Inscenizacja Szymona Kaczmarka na scenie Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku to wspaniałe widowisko, które ogląda się jak rasowy thriller. 

poniedziałek, 21 grudnia 2020

Piknik na trawie. "Pani Dalloway" w Teatrze Dramatycznym


Z pozornie beztroskiego opisu czerwcowego dnia Klarysy Dalloway Virginia Woolf uczyniła wybitną powieść psychologiczną, która dziś, mimo upływu lat, wciąż zachwyca kolejne pokolenia czytelników. Dzieło uznawane przez wielu za traktat filozoficzny poruszający tak fundamentalne kwestie, jak sens ludzkiego istnienia, czy pojęcie swobody i wolności, to bez wątpienia ogromne wyzwanie dla reżysera teatralnego. Po zapoznaniu się z adaptacją Magdaleny Miklasz na scenie Teatru Dramatycznego w Warszawie odniosłam wrażenie, że obejrzałam zupełnie inną historię zupełnie innej pani Dalloway i że obie bohaterki łączy jedynie zbieżność nazwisk.

środa, 16 grudnia 2020

"Spokojnie, to nie jest serial – to tylko życie". Wywiad z Przemysławem Bluszczem

Ma na swoim koncie wiele ról w filmach i serialach, ale to teatr jest jego artystyczną ojczyzną. – Od zawsze pojmuję teatr jako wymianę energii pomiędzy sceną a widownią. To jest dla mnie bezcenne i absolutnie wyjątkowe uczucie, że za każdym razem ta energia wygląda inaczej – przyznaje Przemysław Bluszcz. Aktor Teatru Ateneum w Warszawie opowiedział mi o zbliżającej się premierze sztuki Ława przysięgłych Ivana Klimy w reż. Jakuba Krofty i o planach na nadchodzący rok.

wtorek, 15 grudnia 2020

Głęboka woda. Recenzja spektaklu "Jezioro"


Trzy miłośniczki nurkowania przyjeżdżają nad włoskie jezioro, żeby zmierzyć się nie tylko z jego głębią, ale także z ciężarem własnych traum. Piękny, bardzo kameralny spektakl w reż. Darii Kopiec na scenie Teatru Dramatycznego w Warszawie to opowieść o oswajaniu własnych lęków i słabości. Przedstawienie w wykonaniu trzech młodych artystek wciąga, fascynuje i niepokoi od pierwszej do ostatniej minuty. 

niedziela, 13 grudnia 2020

Matki, żony, prostytutki. Recenzja spektaklu "Kobiety objaśniają mi świat"

Iwona Kempa o odcieniach kobiecości potrafi opowiadać jak nikt inny. W jej bohaterkach nie zobaczymy jednak baśniowego liryzmu. Reżyserka kreśli sylwetki kobiet ze wszystkimi ich niedoskonałościami - tak inne od stereotypowych wzorców, a zarazem tak prawdziwe i tak zachwycająco zwyczajne. W spektaklu Kobiety objaśniają mi świat na scenie Teatru Nowego Proxima w Krakowie Kempa pokazuje kobiecość bez cenzury, ale czyni to w sposób nadzwyczaj lekki i humorystyczny. To genialne przedstawienie stworzone przez kobiety nie tylko z myślą o kobietach, ale także z dedykacją dla panów, którzy dotąd nie doceniali wspaniałości kobiecej natury. 

wtorek, 1 grudnia 2020

Notatnik teatralny (online) | Grudzień 2020

To już pewne - świat kultury do końca roku pozostanie w strefie wirtualnej. Bogata oferta VOD polskich scen teatralnych skłoniła mnie do reaktywacji Notatnika Teatralnego. Nowa odsłona cyklu jest w całości poświęcona wydarzeniom kulturalnym w sieci. Przeczytajcie, co warto zobaczyć, nie wychodząc z domu.